Algemene (VERKOOP EN LEVERINGS)Voorwaarden
GPH SCHOONMAAKARTIKELEN
Artikel 1. DEFINITIES
1.1 In deze algemene (verkoop en leverings)voorwaarden worden de hiernavolgende definities gebruikt:
Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene (verkoop en leverings)voorwaarden.
Bestelling: ieder verzoek van een Klant aan GPH Schoonmaakartikelen om producten of diensten aan die Klant te leveren, daaronder ook begrepen een door een Klant geaccepteerde Offerte van GPH Schoonmaakartikelen.
Duurovereenkomst: iedere schriftelijk, mondeling of stilzwijgend tot stand gekomen (reeds bestaande of toekomstige) Overeenkomst tussen GPH Schoonmaakartikelen en een Klant die gedurende een bepaalde periode strekt tot de regelmatige levering van producten en/of diensten, waaronder begrepen (maar niet beperkt tot) distributie- en agentuurovereenkomsten.
Gelieerde rechtspersoon: iedere rechtspersoon of vennootschap die kwalificeert als een ‘dochtermaatschappij’ in de zin van artikel 2:24a BW of als een ‘groepsmaatschappij’ in de zin van in artikel 2:24b BW.
Klant: iedere (rechts)persoon die bij GPH Schoonmaakartikelen een bestelling plaatst of aan wie/welke GPH Schoonmaakartikelen een Offerte uitbrengt dan wel met GPH Schoonmaakartikelen – in welke vorm dan ook – een Overeenkomst sluit of heeft gesloten.
Offerte: iedere schriftelijke of mondelinge aanbieding (voorstel of aanbod) van GPH Schoonmaakartikelen aan een Klant om producten en/of diensten af te nemen, dan wel om een Overeenkomst aan te gaan.
Overeenkomst: alle schriftelijk, mondeling of stilzwijgend tot stand gekomen (of in de toekomst nog tot stand te komen) Overeenkomsten tussen GPH Schoonmaakartikelen en een Klant, daaronder ook begrepen (maar niet beperkt tot) Duurovereenkomsten en alle daaruit (nog) voort te vloeien losse (koop)overeenkomsten.
GPH Schoonmaakartikelen: GPH Schoonmaakartikelen B.V. (Handelsregisternummer: 72719818) en alle aan haar gelieerde rechtspersonen.
ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Offertes, Bestellingen en (bestaande en toekomstige) Overeenkomsten.
2.2 Het accepteren van een Offerte, het plaatsen/doen van een Bestelling en/of het sluiten van een Overeenkomst met GPH Schoonmaakartikelen, leidt ertoe dat de Klant de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden aanvaardt.
2.3 Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn uitsluitend geldig indien daar schriftelijk en uitdrukkelijk door GPH Schoonmaakartikelen mee is ingestemd.
Artikel 3. Offertes, PRIJZEN, totstandkomEN overeenkomst en bestellingen
3.1 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, zijn alle door GPH Schoonmaakartikelen vermelde prijzen in euro-valuta, exclusief omzetbelasting, exclusief handlings-, verpakkings-, verzend- en transportkosten, eventuele belastingen en/of andere heffingen en kosten.
3.2 Alle Offertes en vermelde prijzen (online en offline) zijn steeds vrijblijvend en kunnen derhalve te allen tijde door GPH Schoonmaakartikelen worden gewijzigd. In dat geval is de Klant gerechtigd de Bestelling te annuleren binnen vijf (5) dagen na mededeling van de prijsverhoging.
3.3Overeengekomen prijzen (in reeds tot stand gekomen Overeenkomsten) zijn – behoudens kennelijke (druk)fouten of verschrijvingen – in beginsel bindend, tenzij één van de kostprijsbepalende factoren van het product (of daarvoor benodigde grondstoffen) wijzigt in de periode tussen de totstandkoming van de Overeenkomst en het tijdstip van levering en de daaruit voortvloeiende prijsverhoging door GPH Schoonmaakartikelen niet of nauwelijks beïnvloedbaar is. In dat geval heeft GPH Schoonmaakartikelen het recht om de overeengekomen prijs dienovereenkomstig aan te passen, ongeacht of de kostprijsverhoging al dan niet voorzienbaar was op het moment van aanbieding, een en ander met inachtneming van ter zake geldende wettelijke voorschriften. Indien in zo’n geval de prijsverhoging meer gedraagt dan tien (10) procent, heeft de Klant het recht om de Overeenkomst binnen vijf (5) dagen na mededeling van de prijsverhoging kosteloos te annuleren, evenwel zonder dat enig recht op schadevergoeding bestaat. Indien de producten reeds zijn afgeleverd, dan zullen deze na ontbinding zo spoedig mogelijk worden teruggehaald op kosten van GPH Schoonmaakartikelen. De Klant blijft tot het tijdstip dat de producten worden teruggehaald volledig aansprakelijk en verantwoordelijk voor kwaliteitsvermindering, beschadiging, diefstal et cetera.
3.4 GPH Schoonmaakartikelen is te allen tijde gerechtigd om een door een Klant geaccepteerde Offerte of een door een Klant gedane Bestelling zonder opgave van redenen te weigeren c.q. niet in behandeling te nemen, onder andere omdat GPH Schoonmaakartikelen niet altijd uit eigen voorraad levert (of kan leveren) en voor de levering derhalve afhankelijk is (althans kan zijn) van derden.
3.5 Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen, heeft GPH Schoonmaakartikelen jegens een Klant géén (doorlopende) leveringsverplichting. Een (doorlopende) leveringsverplichting ontstaat evenmin door de omstandigheid dat GPH Schoonmaakartikelen structureel eerdere Bestellingen van een Klant gedurende een bepaalde periode wél in behandeling heeft genomen c.q. heeft geleverd.
3.6 Een Overeenkomst komt pas tot stand na het uitdrukkelijk aanvaarden door GPH Schoonmaakartikelen van een Bestelling van een Klant, ook als die Bestelling is gedaan op basis of naar aanleiding van een reeds gedane (vrijblijvende) Offerte.
3.7 Zodra een door een Klant geplaatste Bestelling door GPH Schoonmaakartikelen is aanvaard of in behandeling is genomen, kan die Bestelling niet meer worden geannuleerd of geretourneerd en is de Klant verplicht tot afname van de Bestelling. Indien de Klant desondanks niet afneemt, ontslaat dat de Klant niet van haar verplichting om de bestelde producten en/of diensten te betalen.
Artikel 4. LEVERING EN GARANTIE
4.1 De door GPH Schoonmaakartikelen vermelde levertijden (online of offline) zijn altijd indicatief. Overschrijding van een leveringstermijn geeft een Klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de Bestelling te annuleren of de Overeenkomst te ontbinden, behoudens in het geval en voor zover die overschrijding dusdanig is dat het instandhouden van de Overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.
4.2 Gegevens/informatie over de door GPH Schoonmaakartikelen verkochte producten (zoals eigenschappen, kwaliteit, kleur et cetera), worden naar beste weten en met de grootste zorgvuldigheid verstrekt, maar zijn indicatief en nooit bindend.
4.3 Eventuele gebreken aan een deel van de in een Bestelling geleverde producten geven de Klant nimmer recht tot afkeuring of weigering van de rest van de Bestelling.
4.4 GPH Schoonmaakartikelen is jegens een Klant nimmer gehouden tot een verdergaande garantie ten opzichte van de Klant dan waarop GPH Schoonmaakartikelen ten opzichte van haar toeleverancier(s) of fabrikanten aanspraak kan maken.
Artikel 5. EIGENDOMSVOORBEHOUD EN RISICO-OVERGANG EN TRANSPORT
5.1 De door GPH Schoonmaakartikelen aan de Klant geleverde producten zijn geleverd onder de opschortende voorwaarden (als bedoeld in artikel 3:92 BW) van volledige betaling door de Klant van de koopprijs, evenals alle eventueel verschuldigde rente en kosten. De door GPH Schoonmaakartikelen geleverde producten blijven derhalve eigendom van GPH Schoonmaakartikelen tot het moment van volledige betaling van al hetgeen (ook uit hoofde van eerdere Bestellingen) de Klant aan GPH Schoonmaakartikelen is verschuldigd, inclusief alle eventueel verschuldigde rente en kosten.
5.2 Zolang het eigendom van door GPH Schoonmaakartikelen afgeleverde producten niet op de Klant is overgegaan, kan en mag deze de producten niet verpanden, in eigendom overdragen of aan derden enig ander (beperkt) recht daarop verlenen, behoudens voor zover de Klant de producten in het kader van de uitoefening van zijn normale bedrijf aan derden verkoopt, verwerkt en/of aflevert. Deze bepaling heeft een goederenrechtelijk effect.
5.3 De Klant verleent GPH Schoonmaakartikelen reeds nu voor alsdan het onherroepelijke en onvoorwaardelijke recht om in voorkomende gevallen alle plaatsen te betreden waar de door GPH Schoonmaakartikelen geleverde producten zich (zouden kunnen) bevinden, teneinde GPH Schoonmaakartikelen in staat te stellen haar eigendomsrechten uit te oefenen en de (gedeeltelijk) onbetaalde producten terug te nemen. Het op deze wijze terughalen van haar producten laat onverlet het recht van GPH Schoonmaakartikelen om van de Klant een vergoeding te eisen voor de geleden schade en/of gemaakte kosten als gevolg van de niet nakoming van de Klant.
5.4 Behoudens andersluidende afspraken is de Klant te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het transport en gaat het risico van de producten over zodra de producten feitelijk in het transportmiddel zijn. Wanneer GPH Schoonmaakartikelen het transport regelt, zullen de producten steeds worden geleverd op basis van de (meest recente versie van de) Incoterms of the International Chamber of Commerce: ‘EXW - Ex works’ en gaat het risico van de producten over op de Klant op het moment van aflevering van de producten bij de Klant althans de overeengekomen locatie (dat wil zeggen zodra de producten feitelijk uit het transportmiddel zijn).
Artikel 6. RECLAMEREN EN ONDERZOEKSPLICHT
6.1 De reclametermijn op door GPH Schoonmaakartikelen verzonden facturen bedraagt ten hoogste vijf (5) werkdagen na de dag van ontvangst van de betreffende factuur. Wanneer de Klant niet binnen die termijn (schriftelijk en gemotiveerd) tegen de factuur heeft geprotesteerd via info@gooisepapierhandel.nl, wordt deze geacht de onderliggende transactie(s) met GPH Schoonmaakartikelen correct weer te geven en door de Klant te zijn goedgekeurd.
6.2 De Klant heeft bij het in ontvangst nemen van de producten een onderzoeksplicht en dient altijd te controleren of de levering overeenstemt met de door de Klant geplaatste Bestelling en of er sprake is van uiterlijk waarneembare schade(s) of gebreken (daaronder ook begrepen tekorten).
6.3 Klachten dient de Klant zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen vijf (5) werkdagen na de aflevering) per e-mail en deugdelijk gespecificeerd bij GPH Schoonmaakartikelen te hebben gemeld (info@gooisepapierhandel.nl, ), bij gebreke waarvan de Klant zich ter zake niet meer op enig gebrek kan beroepen en tussen partijen vaststaat dat de Klant de geleverde producten in deugdelijke en onbeschadigde staat heeft ontvangen, overeenkomstig de op het transport- en vrachtdocumenten vermelde hoeveelheid en gewicht.
6.4 Het is een Klant niet toegestaan om een (af)levering van producten op enigerlei wijze ‘onder voorbehoud’ (van enig recht) in ontvangst te nemen. Door de geleverde producten daadwerkelijk (feitelijk) in ontvangst te nemen, stemt de Klant onherroepelijk in met het bepaalde in de hiervoor genoemde artikelen.
6.5 De producten waarop klachten betrekking hebben moeten ter eventuele bezichtiging voor GPH Schoonmaakartikelen beschikbaar blijven in de toestand waarin de producten zich bevonden op het tijdstip dat de gebreken werden geconstateerd.
6.6 Ieder (vorderings)recht van de Klant op GPH Schoonmaakartikelen die betrekking heeft op fouten in de levering of gebreken in of aan door GPH Schoonmaakartikelen geleverde producten, vervalt onherroepelijk zodra de in de voorgaande artikelleden genoemde reclametermijnen zijn verstreken.
6.7 Het voorgaande geldt ook voor de situatie dat wel tijdig is gereclameerd, maar de Klant aan GPH Schoonmaakartikelen onvoldoende medewerking verleent bij het door haar ingestelde onderzoek naar de gegrondheid van een klacht.
6.8 Het recht om te reclameren – evenals alle daarmee verband houdende (vorderings)rechten – vervalt/vervallen zonder meer indien en zodra de Klant het geleverde in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, laten bewerken of verwerken, dan wel aan derden heeft doorgeleverd, tenzij GPH Schoonmaakartikelen daartoe uitdrukkelijk schriftelijk toestemming heeft gegeven of dat het duurzame gebruiksmiddelen betreft, waarop een fabrieksgarantie van toepassing is.
6.9 Wanneer is aangetoond dat de producten niet aan de Overeenkomst beantwoorden (non-conformiteit), heeft GPH Schoonmaakartikelen steeds het recht om naar eigen keuze de desbetreffende producten ofwel – na retournering daarvan – te vervangen door nieuwe producten, ofwel de factuurwaarde (deels) te laten restitueren.
ARTIKEL 7. AANSPRAKELIJKHEID, VERJARING EN OVERMACHT
7.1 In afwijking van het bepaalde in artikel 6:76, 6:170 en 6:171 BW is GPH Schoonmaakartikelen niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door werknemers, ondergeschikten of (niet-ondergeschikte) hulppersonen.
7.2 GPH Schoonmaakartikelen is evenmin aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, waaronder in elk geval dient te worden verstaan (maar niet beperkt tot) bedrijfsschade (zoals gederfde winst of inkomsten, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie of gemiste zakelijke kansen, reputatieschade, verlies aan klanten, gespendeerde tijd, et cetera). Onder gevolgschade en indirecte schade wordt uitdrukkelijk ook verstaan alle schade die voortvloeit uit – of het gevolg is van – fouten, storingen en/of tekortkomingen in de te leveren prestaties (behalve voor zover het schade aan de te leveren producten of diensten zelf betreft).
7.3 De Klant dient tijdens het (intern) vervoer en de opslag van door GPH Schoonmaakartikelen geleverde producten te handelen volgens de daarvoor geldende wet- en regelgeving en de voor de producten geldende gebruik- en bewaarvoorschriften, bij gebreke waarvan GPH Schoonmaakartikelen niet aansprakelijk is voor (schade als gevolg van) gebreken aan de producten.
7.4 Voor producten die zijn voorzien zijn van een uiterste houdbaarheidsdatum geldt dat GPH Schoonmaakartikelen bij gebruik ervan na die uiterste houdbaarheidsdatum niet aansprakelijk is. De Klant dient ervoor in te staan dat producten waarop een uiterste houdbaarheidsdatum staat vermeld, na het verstrijken van die datum niet meer wordt verwerkt of verkocht. De Klant vrijwaart GPH Schoonmaakartikelen uitdrukkelijk ter zake van aanspraken van derden uit hoofde van schade die het gevolg is van het gebruik van door GPH Schoonmaakartikelen geleverde producten, indien deze door de Klant na de uiterste houdbaarheidsdatum zijn be- of verwerkt, ge- of verbruikt danwel verkocht.
7.5 Iedere vordering c.q. ieder vorderingsrecht van een Klant tegen GPH Schoonmaakartikelen vervalt indien en zodra GPH Schoonmaakartikelen door de Klant niet in rechte is betrokken uiterlijk binnen zes (6) maanden nadat de Klant bekend werd (danwel redelijkerwijs bekend had behoren te zijn) met het bestaan van die (schade)vordering.
7.6 De aansprakelijkheid van GPH Schoonmaakartikelen jegens de Klant is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van GPH Schoonmaakartikelen wordt uitbetaald.
7.7 In het geval dat de aansprakelijkheidsverzekering van GPH Schoonmaakartikelen geen uitkering doet, is de aansprakelijkheid van GPH Schoonmaakartikelen beperkt tot het gefactureerde bedrag die in het kader van elke afzonderlijke Bestelling aan de Klant is gefactureerd, met een maximum van EUR 2500 per schadegeval en EUR 5000 per kalenderjaar per gebeurtenis of per reeks van gebeurtenissen met dezelfde oorzaak.
7.8 Een rechtsvordering van een Klant jegens GPH Schoonmaakartikelen voor vergoeding van schade verjaart door verloop van twee (2) jaren.
7.9 GPH Schoonmaakartikelen is niet aansprakelijk voor enige vertraging of niet-nakoming die direct of indirect het gevolg is van (onvoorziene) omstandigheden of oorzaken die buiten de controle of invloed van GPH Schoonmaakartikelen liggen, waaronder in elk geval begrepen (maar niet beperkt tot): noodtoestanden, (natuur)rampen, ongelukken, pandemieën, (dreiging van) oorlog of terrorisme, opstand, rellen, brand, (stroom- of telecom)storingen, logistieke problemen, overheidsmaatregelen, et cetera. Hieronder dient voorts ook te worden verstaan: derden (waaronder personeel, hulppersonen of andere partijen waarvan GPH Schoonmaakartikelen afhankelijk is om correct na te komen) die niet presteren door bijvoorbeeld staking, ziekte of andere onvoorziene afwezigheid of omstandigheden. De uitvoering wordt in dat geval uitgesteld voor de duur van een dergelijke overmachtsituatie. Indien de overmachtsituatie drie maanden of langer duurt, kan iedere partij de Overeenkomst ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding aan de andere partij gehouden te zijn. GPH Schoonmaakartikelen behoudt wél het recht om betaling te ontvangen voor reeds geleverde producten of diensten.
Artikel 8. FACTURATIE EN BETALINGSCONDITIES
8.1 Behoudens andersluidende afspraken, dienen Bestellingen voor verzending te worden betaald en dienen facturen binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum te zijn voldaan. Deze en eventuele met een Klant overeengekomen afwijkende betalingstermijn(en) zijn steeds fatale termijnen, ook indien GPH Schoonmaakartikelen uit coulance instemt met een (gedeeltelijke) latere betaling.
8.2 Bij niet (of te late) betaling van facturen is GPH Schoonmaakartikelen gerechtigd om de factuur over te dragen aan een (externe) incassopartij, in welk geval de Klant– naast de wettelijke (handels)rente – alle daadwerkelijk gemaakte (buitengerechtelijke incasso-, juridische- en eventuele advocaat)kosten dient te vergoeden, met een minimum van ofwel EUR 500,00 (vijfhonderd euro) exclusief btw, ofwel – naar keuze van GPH Schoonmaakartikelen – vijftien (15) procent van het openstaande factuurbedrag.
8.3 Opschorting van betaling van facturen of verrekening door de Klant is niet toegestaan en derhalve uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 9. EXCLUSIVITEIT EN DUURRELATIES
9.4 Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk overeengekomen, wordt – ook wanneer er sprake is (of zal zijn) van een Duurovereenkomst – aan een Klant nooit (enige vorm van) exclusiviteit, recht op ‘alleen verkoop’, ‘alleen recht’ op wederverkoop, of enig ander exclusief (verkoop)recht verleend of toegekend, ook niet stilzwijgend.
9.5 Voor zover toegestaan bij wet en behoudens andersluidende schriftelijke afspraken, heeft een Klant bij beëindiging van een Duurovereenkomst – op welke wijze of grondslag dan ook- géén recht op enige goodwill- en/of klantenvergoeding, noch op enige andere vorm van vergoeding of betaling.
Artikel 10. INTELLECTUEEL EIGENDOM EN GEHEIMHOUDING
10.4 Alle rechten van intellectuele of industriële eigendom die rusten op (dan wel verband houden met) de door GPH Schoonmaakartikelen aan een Klant geleverde producten of diensten, berusten uitsluitend en exclusief bij GPH Schoonmaakartikelen en blijven onverkort eigendom van GPH Schoonmaakartikelen.
10.5 De Klant staat ervoor in en garandeert om geen inbreuk te (zullen) maken, op welke wijze dan ook, op enig intellectueel eigendomsrecht van GPH Schoonmaakartikelen.
10.6 De Klant zal, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van GPH Schoonmaakartikelen, de (etikettering of verpakking van de) producten niet wijzigen of aanpassen.
10.7 De Klant alsmede aan haar Gelieerde rechtspersonen zijn is verplicht om ‘Vertrouwelijk Informatie’ tegenover eenieder strikt geheim te houden. Onder de hiervoor genoemde “Vertrouwelijk Informatie” moet worden verstaan alle (digitale) stukken, documenten en (andersoortige) informatie aangaande de producten en de onderneming van GPH Schoonmaakartikelen (en aan haar Gelieerde rechtspersonen), daaronder begrepen maar niet beperkt tot: (toekomstige) ondernemingsactiviteiten/-plannen, producenten/fabrikanten, leveranciers, klanten, klantenbestanden, prijzen, recepten, strategieën, personeel, financiële gegevens, et cetera, waarvan de Klant het vertrouwelijke karakter begreep of redelijkerwijs had moeten begrijpen.
Artikel 11. OVERIGE BEPALINGEN
11.4 Indien GPH Schoonmaakartikelen zich in een voorkomend geval niet beroept op een toepasselijke bepaling uit de Algemene Voorwaarden, brengt dit niet met zich mee dat GPH Schoonmaakartikelen zich in de opvolgende gevallen niet (meer) op deze of op enige andere bepaling zal (kunnen) beroepen.
11.5 GPH Schoonmaakartikelen is bevoegd om deze Algemene Voorwaarden van tijd tot tijd eenzijdig te wijzigen.
11.6 Van toepassing is steeds de versie van de Algemene Voorwaarden zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de (Duur)Overeenkomst met de Klant.
11.7 Indien sprake is van een geschil over de interpretatie of uitleg van enige bepaling uit de Algemene Voorwaarden, zal de Nederlandse tekst c.q. versie van de Algemene Voorwaarden steeds prevaleren c.q. bepalend zijn voor de uitlegging ervan.
Artikel 12. TOEPASSELIJK RECHT, BEVOEGDE RECHTER
12.4 Op deze Algemene Voorwaarden en alle reeds bestaande en toekomstige Overeenkomsten, alsmede daaruit voortvloeiende of daarmee verband houdende geschillen en/of buitencontractuele verplichtingen, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
12.5 De toepasselijkheid van het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken – oftewel het Weens Koopverdrag 1980 (WKV) – met betrekking tot deze Algemene Voorwaarden en alle Overeenkomsten, is uitdrukkelijk uitgesloten.
12.6 Alle geschillen tussen GPH Schoonmaakartikelen en een Klant die voortvloeien uit – dan wel verband houden met – deze Algemene Voorwaarden of enige Overeenkomst, worden in eerste aanleg exclusief – en derhalve met uitsluiting van ieder ander gerecht – beslecht door de bevoegde rechter in de rechtbank Amsterdam.
Artikel 13. DATUM EN VINDPLAATS ALGEMENE VOORWAARDEN
13.4 Deze Algemene Voorwaarden zijn vastgesteld op 01-10-2024 en zijn te raadplegen en te downloaden via: https://www.gooisepapierhandel.nl/over-ons/algemene-voorwaarden
* * *